miercuri, 25 aprilie 2012

Tiganiada in Romania

N-am de gand sa ma erijez intr-un aparator al drepturilor tiganilor. Au ei reprezentantii lor care fac asta si, in plus, statul roman plateste institutii cu bani multi sa combata discriminarea. Ba mai mult, eu personal n-am cunoscut multi tigani corecti. Chiar daca traiesc din munca (aproape) cinstita, tot au ei ceva care ii indeamna sa mai fraiereasca pe cineva din cand in cand. Fie pacalind sistemul de asistenta sociala, fie vanzandu-ti flori ofilite sau legume stricate pe tarabele din piata (unde mai pui ca au si certificat de producator, desi n-au dat cu sapa o zi in viata lor), fie pur si simplu vorbind "colorat" si foarte tare in public, fara sa le pese de ceilalti. Deci pot spune ca nu am nici macar o cunostinta (ca amic e prea mult spus) printre ei. Incerc insa sa imi controlez impulsurile si sa fiu cat mai obiectiv, indiferent de etnia celui cu care ma intesectez, fie ea (intresectia, adica) si intr-un mediu virtual.

Am vazut la tv acum cateva zile o stire halucinanta. Doi hoti au jefuit o femeie imediat dupa ce aceasta fusese lovita de un autoturism pe o strada in Craiova. Tupeul acestor neoameni a fost asa de mare incat au facut acest lucru in plina zi, cu mai multi martori ai accidentului in apropiere. Ba mai mult, unul dintre ei a incercat sa-i ia femeii accidentate cerceii de la urechi in timpul in care aceasta zacea la pamant, imediat dupa impact.

Internetul s-a umplut de comentarii prin care totul se explica prin etnia infractorilor. Pentru ca, fiind tigani, era de asteptat sa se comporte asa. E scris in gena lor. Si astfel a inceput o jelanie nationala dupa Antonescu (Ion, nu Crin), ca n-a terminat ce a inceput. Primul meu impuls a fost la fel vehement, considerand fapta lor de un cinism inimaginabil. M-am abtinut insa de la comentarii la cald, desi indignarea mea era la cote maxime. Si mi-am adus aminte de multele incercari esuate, unele prin proiecte de milioane de euro din fonduri europene, destinate cresterii nivelului de educatie, de informare si de pregatire profesionala a membrilor acestei etnii.

Tot zapand pe net, la o zi dupa asta, am dat de o stire/reportaj despre cativa tineri, de aceeasi origine, care studiaza la univestitate si vor sa devina medici. Nu stiu daca cineva s-a gandit sa compenseze stirile pozitive cu cele negative, desi stiu ca a existat la un moment dat chiar o propunere legislativa in acest sens (sic!). Ce m-a frapat insa nu a fost faptul ca aceasta stire nu si-a gasit locul in prime-time pe tv, ci faptul ca, pe internet, aproape toate comentariile erau in acelasi ton vehement, antitiganesc. Deci cel putin pe internet, unde umbrela anonimatului iti da curaj, indiferent de conotatia stirii, pentru ca memoria colectiva este suprasaturata de cersetori, hoti, violatori si criminali romi, orice informatie este aproape integral tratata rasist si discriminatoriu.

Acum cateva luni, prin februarie parca, la TVR am vazut o emisiune culturala care a avut ca invitati 4 tigani care incercau sa schimbe parerea cvasi-generala depre etnia lor, aducand in prim plan povestile lor de succes. Desi niciunul dintre cei patru nu catiga din manele miloane de euro evazionate (nu stiu daca exista acest cuvant, dar imi place cum suna), ci aveau ocupatii normale: student, activist social, jurnalist de ivestigatii. O emisiune decenta, nu cea mai buna din serie, dar ori si cat, extrem de interesanta, avand in vedere ca nu multe posturi isi pot permite emisiuni in care sa invite tigani care nu fac greseli gramaticale sau nu canta.
Mi-am dat seama insa ca nu "Garantat 100%" trebuia sa-i popularizeze, ci poate locul lor era la o emisiune a lui Maruta, Capatos sau chiar OTV (cat va mai emite). Pentru ca target-ul emisiunii lui Catalin Stefanescu nu se suprapune peste cei care respira balciul in mod cotidian. Si care, desi nu constientizeaza, sunt drogati cu violenta.
Goebbels zicea: "...cand aud de cultura, imi vine sa scot pistolul". Daca nu invatam din ea, istoria se poate repeta. Sper sa nu apuc vremurile alea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu